Arhiva

Bebeći koraci advertajzinga

Ko se prvi upisao u istoriju oglašavanja

20.11.2018

Prvi tekst našeg novog bloga je na mreži! Trudićemo se da ne davimo i probamo da saznamo nešto novo i zanimljivo zajedno. Za početak nešto o počecima. Vodimo vas kroz prva rešenja, danas uobičajenih, kanala reklamne komunikacije. 

 

Print made in China

Kada pogledamo prvi print, ukoliko znamo išta o ovom poslu, suočićemo se sa dve moguće reakcije. Jedna od njih je neverica: „Bože, koliko je ovo napredno“, a druga rezignacija: „Bukvalno se ništa nije promenilo od SREDNJEG VEKA“.
 

Photo: Wikimedia

Tokom vladavine dinastije Sung u srednjovekovnoj Kini korišćena je bronzana ploča koja je prenosila svoj otisak na kvadratni list papira i tako reklamirala prodavnicu finih igala. Pored uobičajenog prodajnog copy-ja pisalo je: "Prepoznajte belog zeca kao naš znak - molimo vas zapamtite belog zeca" što ukazuje na neobičnu svest o važnosti brendiranja. Zapamtite, ovaj print je nastao negde između X i XIII veka. 

 

Paris city lights

Printovi su u jednom trenutku rešili da izađu napolje i rašire se po ulicama, konkretno onim u boemskim četvrtima Pariza. Bogatu i šarenoliku ponudu noćnog života najavljivali su zanosni plakati Žila Šerea, poznatog i kao oca modernog plakata. Šereovi plakati su bili toliko popularni da su devojke na njima prozvane šeretama, a od njegovog imena je potekao, i kod nas odomaćen, izraz šeretski.
 

Photo: Wikimedia

 

ON AIR

Razvoj reklame u Americi je pratila karakteristična društvena dinamika u kojoj se profit borio sa puritanskim moralom. Nije teško pretpostaviti ko je pobedio. Do početka dvadesetih godina prošlog veka radijskim etrom bi se prošunjao po neki oglas koji bi spiker promrmljao i ubrzo bio uklonjen, a svoj honorar spiskao u obližnjem baru. Država je onda stvari uzela u svoje ruke te je februara 1922. godine američka telekomunikaciona kompanija AT&T na svojoj glavnoj radio stanici WEAF u Njujorku, ustupila vreme Kvinzboro korporaciji za potrebe oglašavanja novog stambenog kompleksa na Kvinsu. 

 

TVC that ran on American time

Ubrzo pošto je oglašavanje na televiziji postalo legalno pojavio se prvi TV spot. Prva TV reklama je emitovana 1. jula 1941. godine, pred bejzbol meč Bruklin Dodžersa i Filadelfija Filisa na njujorškoj TV stanici WNBT. 

Ovaj "ceh" je Bulova, kompanija za proizvodnju satova i nakita, platila ukupno 9 tadašnjih dolara(danas oko 150 dolara). U to vreme u Americi je postojalo 4.000 TV aparata, a reklamu je videlo svega par stotina gledalaca, u najboljem slučaju.

 

Birth of spam nation

Prvi slučaj spemovanja u svrhe oglašavanja desio se maja 1978. godine od strane marketing menadžera Gerija Tuerka, ozloglašenog kao oca spema. U želji da pridobije korisnike digitalne opreme na zapadnoj obali, Geri je poslao pozivnicu za predstavljanje novog proizvoda svoje firme na toliko adresa da je Ministarstvo odbrane SAD zabranilo spamovanje za narednih deset godina. 

Photo: adpushup.com

 

Click here

Ne bi li finansijski obezbedio svoje kolumniste, web magazin Hotwired je u oktobru 1994. svesno predvideo deo svog sajta za reklamiranje putem banera (kako su ovom prilikom te reklame i nazvane). Prvi klijent Hotwired-a bio je  AT&T, a njihov baner je izgledao ovako.

Photo: webflow.com

Ovaj pristup je u tom istorijskom trenutku bio više nego dovoljan da privuče klikove, dok bi danas na zasićenom internet nebu najverovatnije izvisio, budući da izgleda kao tačno ona vrsta reklame na koju se NE klikće.